Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet
I ta-barna-ut-av-skulen-diskusjonen blei det lenka til denne artikkelen frå TA, kor ei mor seier (om forbod mot å søke om fridagar i skuleåret):
Sitat:
– Dette blir altfor strengt, sier Kine Aarnes, som har barn i grunnskolen i Skien. Hun fortsetter:
– For barn som kanskje er med familien til Syden én gang i året, bør ikke dette by på særlig store utfordringer. Men jeg skjønner det kan være et problem hvis ungene tas ut av skolen i lengre perioder. Dette bør fortsatt vurderes på individuelt grunnlang. Hun mener det er mange familier som ikke har økonomi til å reise på utenlandsturer i skoleferiene. – Ikke alle er like heldige her i verden og har like stort feriebudsjett. For en familie på fem er det enorm prisforskjell på å reise den første kontra den siste uka i juni. Barn i familier som ikke har råd til å reise på utenlandsturer i skoleferiene, kan komme til å lide under det, mener Aarnes. – Dessverre er det jo barna det går ut over hvis foreldrene ikke har råd til å reise; det kan føre til at barn føler seg utenfor og faktisk bli mobbet.
I dag las eg kronikken "Overforbrukersamfunnet" i Dagbladet.
Sitat:
Samtidig reiser vi mye og ofte, og det er tydeligvis altfor billig. Vi tar gjerne noen helgeturer til europeiske storbyer i ny og ne. Generelt sett må vi reise mindre, men når det gjelder flyreiser må det gjøres noe drastisk. Flybilletter er for billige, eller nordmenn har for mye penger, men flybilletter kunne og skulle ha kostet ti ganger mer. Men det er ikke bare fritidsreisene det må kuttes ned på.
Personleg reagerer eg veldig på tanken om at det er ein "menneskerett" å reise på tur til Syden ein gong i året og at det at folk ikkje har råd til dette, i feriane er grunn nok til å ta barn ut av skulen. Og eg reagerer ikkje bare fordi eg er lærar og synest det er ein uting å ta barn ut av skulen, eg reagerer og fordi eg stusser på denne årlege sydenturen (som av denne mora blir framstilt som eit minimumsbehov folk bare har) i eit miljøperspektiv. Og det er miljøperspektivet eg tenker at denne tråden skal handle om (i motsetning til den andre).
Tenker folk her på miljøet når dei planlegg ferien? Eller er ei fritidsreise frå eller til bare ein dråpe i havet?
For meg er det utenkeleg å skulle reise med fly årleg, for å reise på ferie, blant anna fordi eg tenker at dette ikkje er foreineleg med ein bærekraftig livsstil. Kva tenker de?