Disse kommunene er for små
http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10981607

På bildet ser jeg min hjemkommune, og jeg må si at selv om jeg er så langt fra en FrP-tilhenger som man kan komme, så er jeg svært positiv til sammenslåing. Synergieffektene vil være store, feks sitter mange nabokommuner med hver sin lisens og brukerstøtteavtale, vedlikeholdsavtale og innkjøpsavtale på ulike IT-støtte-systemer og utstyr. Hvorfor i alle dager skal en kommune med 1500 mann skulle ha en stor administrasjon og bruke like mye på disse avtalene og dette utstyret som store kommuner med over ti ganger så mange innbyggere?
En annen ting er en helt personlig erfaring for min del. Da vi bestemte oss for å flytte nærmere en av familiene våre ble min familie og slektsgården valgt bort. Grunnene var flere, men hovedgrunnen var at gården ligger i utkanten av kommunen, i et annet dalføre enn resten av kommunen. Skoleveien går over en fjellovergang med en aldeles forferdelig vei, det er 2, 5 mil til barnehagen og barneskolen, 5 mil til ungdomsskolen. Det betyr at man må kjøre 10 mil hver dag bare for å hente og levere i barnehagen. Og i mellom der skal man rekke å jobbe litt. Hadde man kunne krysse kommunegrenser (noe innbyggerne i min gamle grend søkte om på femtitallet, krevde folkeavstemning på på sekstitallet og kjempet for igjen gjennom hele åttitallet) hadde barnehagen og skolen vært 9 km unna. Ungdomsskolen 4 mil unna på adekvat vei.
Sammenslåtte kommuner ville gjort det mulig for oss (og andre av mine opprinnelige sambygdinger) å flytte hjem og vært ressurser for lokalsamfunnet. Vinn-vinn.
Jeg tråkker vel noen ihuga senterpartister på tærne og ja, det blir sikkert langt til det nye kommunesenteret, men det er jo gjerne dit folk reiser ofte allikevel, for å handle eller andre ting. Dessuten blir jo det aller meste av søknader, saksbehandling, demokrati og innsyn nettbasert etterhvert, så hvorfor skulle man trenge å reise noe særlig?