Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-13, 21:01   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Problemet blir når man begynner å si at de som velger som de gjør, er mer egoistiske enn alle andre. Det syns jeg ikke man har belegg for å si.

Kanskje ikke mer egoistiske enn andre. Men det er et egoistisk valg. På samme måte som de fleste andre valg vi tar enten vi liker det eller ikke, og deltidsarbeid er på ingen måte verre enn andre egoistiske valg. For å tabloidisere litt: de fleste av oss velger egoistisk når det gjelder det som virkelig betyr noe for oss. Da tenker jeg egoistisk som i "meg, min familie og mine venner" og ikke bare seg selv. Hvis man velger å jobbe for en ideell organisasjon er det gjerne et element av egoisme i det også, at det gir en såpass mye tilbake at det føles verdt det. Hvorfor jobber jeg så mye som jeg gjør? Det er selvfølgelig egoisme det også. Jeg liker jobben min, den gir meg mye, og den gir meg penger som jeg trenger.

Men der dette galt? Jeg synes ikke det. Kommunismen som eksperiment viser jo hva som skjer når man tar bort egen vinning som faktor i regnestykket. Folk blir ikke akkurat arbeidsvillige av det. Så for meg blir diskusjonen helt ulik på individnivå og på samfunnsnivå. Vi kan ikke forvente av noen at de skal gjøre noe kun for å tjene samfunnet. Selv om de selv er enige i at det er viktig. Derfor må man som samfunn legge inn gulrot og pisk slik at folk ønsker å velge det staten trenger ut fra mer egoistiske hensyn også, ikke bare ut fra fellesskapsprinsippet. Hvis man har behov for at foreldre tar seg av de minste barna selv til de er 2-3 år må man enten gjøre det veldig vanskelig å gå tilbake i jobb med så små barn eller man må legge inn økonomisk gulrot ala kontantstøtte som monner eller en lengre og mer fleksibel permisjonsordning ala Sverige. Hvis man trenger flere i jobb for å sørge for at pensjonsregnskapet ikke detter sammen riktig ennå må man stimulere til at det lønner seg for folk i så stor grad at de gidder.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.