The childfree life
Time Magazine kom med en artikkel som heter The Childfree Life , og jeg har lest litt rundt på nettet hva som blir tenkt og diskutert om det.
Og det som slår meg og overrasker meg er hvor sint folk blir over at andre velger noe som for meg sorterer under "helt private valg som folk må få ta i fred".
På forum for frivillig barnløse er mange rasende på de som får barn. Type "så en gravid dame på bussem, men gadd ikke å reise meg for henne, hun har spredd bena helt frivillig og pådratt seg denne ungen", til forum for ufrivillig barnløse "nå blir livet mitt som er helt uten mening fra før av enda verre når man skal fremstille barnløshet som noe frivillig. Jeg hater disse folkene som kan få barn men ikke vil, de kunne gitt barna sine til meg!" til foreldreforum "Disse superegoistiske folkene! Tenker de ikke på samfunnet? De er så jævla egoistisk! Dessuten burde de ikke få barn så egoistiske de er, barna deres har det best med å ikke bli født! Og så kan de ha det så godt, nå kommer de til å gå glipp av det fantastise med å ha barn! Og så blir de ensomme som gamle! Da skal jeg le! HaHa!" Og så videre og så videre.
Hvorfor får man så sterke følelser over at noen andre har valgt annerledes enn en selv? Som både frivillig barnløs lenge og nå forelder har jeg virkelig vanskelig for å forstå sinnet som kommer.
Hva tenker dere? Hvordan reagerer dere?