Hvordan oppbevarer jeg best hjemmekokt saft?
Man kan jo ikke påberope seg at det er heeeeeelt impulsivt, all den tid man allerede har innrømmet i en tråd i gårkveld at man prøvde da, noe som altså feilet, så da prøver man igjen i dag...
Men jeg koker saft sammen med ungene. Rips og sukker i saftkoker, og ut kommer det om en times tid saft.
Derved neste spm... hva gjør jeg med den? Jeg husker mamma pleide ha den i glassflasker som hun steriliserte på 100 grader i ovnen før saften ble tappet på. Mer eller mindre sånn lappen som lå i boksen med saftkokeren foreskriver.
Saken er bare det at det har jeg ikke.
Jeg fant frem et par brusflasker jeg har rengjort, tentke å skylle med kokende vann (gjerne med atamon i?)
Men så kom jeg på at jeg har jo noen glassflasker i kjelleren. Der lukter dog både flaske og kork av det som har vært i dem før. Det blir nok ikke barnevennlig saft om den kommer med en liten promille...
Jeg har nemlig ikke andre ting å lukke dem med enn det de kom med, og det funker nå i alle fall ikke.
Det demrer for meg hvorfor "klargjør flaskene" sto FØRST i bruksanvisningen, FØR det å legge bær og sukker i saftkokeren...
Jeg hadde ideelt sett tenkt å oppbevare ei flaske til jul. Vi feirer jul hjemme for første gang i år, og jeg har unger som ikke drikker brus, jeg tenkte at hjemmelaget ripssaft, som i alle fall jeg husker som veldig, veldig godt fra min barndom, hadde vært kjekt å ha til jul. Jeg har atamon som jeg kan tilsette for bedret holdbarhet, det har nå i alle fall holdt geleen min fra å mygle på matboden på et helt år (men den er på steriliserte glass, ja)
Min mor, som jeg sikkert burde spurt om råd før jeg satte igang, er på campingtur. Og jeg har altså vært litt impulsiv, to dager på rad...