Hvilken vei skal gulvet ligge?
Jada, Neket gjør ting hun ikke kan. Jeg skal legge gulv på soverommet. Laminat (ja, ja parkett er best, bla bla). Jeg har lest at gulvet skal legges mot der lyset kommer inn, og at det skal legges i rommets lengderetning. Det er ikke mulig å oppfylle begge disse kriteriene. Jeg heller mot å legge det i lengderetningen. Det er et ganske lite rom, 2,80 x 3,90, sånn omtrent. Men det blir da ikke mot vinduet.
Jeg har også lest at gulvet i alle rom skal gå i samme retning. Soverommet er i kjelleren, og de fleste rommene har fliser, inkludert gangen utenfor. Rommet ved siden av skal også få nytt gulv, her passer det best å legge mot lyset. Det passer også med treningsrommet som er innenfor der igjen, som allerede har laminat, det blir samme retning.
Så: Skal jeg legge det riktig i forhold til lyset og de andre rommene, eller i lengderetningen? Taket har malt tapet, så det trenger jeg ikke ta hensyn til. Veggene er av panel - det rare huset vårt har panel i både den ene og den andre retningen, så det er liggende panel på kortveggene og stående på de andre. Den ene kortveggen er malt grå, de andre veggene er hvite. Det er så vanskelig! 
|