Sv: Nyere litteratur for barn i mellomtrinnet. Ikke fantasy/sci-fi/vampyr osv.
John Grisham har skrevet om Theodore Boone - advokatspiren. Likte dem, men kanskje litt trå for de uten en god leseforståelse og interesse for krim?
Clue-serien av Jørn Lier Horst er også gode og spennende bøker. Krim det også.
Annika Thor har gode bøker om søstrene Steffi og Nelli som blir sendt til Sverige som slyktninger under 2. verdenskrig. En øy i havet, Vannliljedammen, Havets dyp og Åpent hav.
Ingeborg Arveola har gode bøker som Ingen dager uten regn og Grisehjerte. Siste har jeg ikke lest hele enda.
Katarina von Bredow sin Sinnsykt forelska er en god bok, men også en bok for de som leser litt.
Nina Elisabeth Grøntvedt har skrevet Hei, det er meg og Absolutt ukyssa som er skrevet i dagbokform og er ganske morsom.
Tom Egeland har en bok som heter Katakombenes hemmelighet. Skrevet i typisk Egeland stil, dvs. minner om Dan Brown og har en rammefortelling og forteller historien i tillegg utfra to synsvinkler. Kan være komplisert for de uten den største leseforståelsen, men en bra bok.
Ok, kan hende noen er for voksne for en ti-åring, men kommer an på modenhetsnivået og lesenivået også. Det er noen av bøkene jeg kommer på akkurat i skrivende øyeblikk. Rosenløw Eeg har også gode bøker, men kanskje for litt eldre barn. (Yatzy, Glasskår)
|