Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Ja, det er jeg helt enig i, men det er viktig å huske på at noen bygder har mer til felles med f.eks. en skolekrets på Grefsen enn en annen bygd på en helt annen kant av landet. Jeg tipper at en bygd i Østerdalen kan være veldig forskjellig fra en bygd som ligger en times kjøring fra Stavanger hvis man begynner å se på de faktorene du ramser opp som likestilling, helse osv. Og forskjellene mellom øst og vest i Oslo er jo også veldig store hvis man ser på levekår, økonomi, helse osv. Men det betyr ikke at (folk i) øst er sånn og (folk i) vest er sånn.
Jeg ser ikke meg selv som hårsår (for det impliserer i mine øyne at jeg overreagerer, noe jeg selvfølgelig ikke gjør ) men jeg irriteres over det jeg oppfatter som fordommer, generaliseringer (gjerne ut fra egne erfaring) og overanalysering av statistikk.
Men det du kaller å generalisere syns jeg er å se på interessante forskjeller i trender. Hvorfor er for eksempel forskjellene så store når det gjelder overvekt hos barn?