Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.
Ikke rasistisk, men skeptisk til hva kulturkollisjooner kan føre til.
Rasisme opplever jeg er å vurdere folk ut fra rase/hudfarge/opphav.
Skepsis til andre kulturer/levesett/verdier/holdninger/religion handler ikke om rase. Det handler om hva man bringer med seg.
Så kan man diskutere hvorvidt det er ok eller ikke å være skeptisk til kulturbakgrunnen enkelte bringer med seg til Norge. Er det forståelig, og kan det forklare at FRP nå er i regjering?
Men man er jo ikke rasist fordi man har problemer med kriminalitet, kvinnesyn, fokus på tradisjoner rundt respekt/hevn, og en del andre elementer som bryter med eget verdisyn. Å innse at ikke alle kommer til snille Norge med uskyldige planer handler heller ikke om rasisme, men realisme. Alle ressurssterke land vil møte på dette. I Norge er det mange som vil redde verden, og så klart vil dette kunne bli utnyttet. Å klare å føre en politikk der man både hjelper og minsker negative følger kan jeg ikke forstå at noen ikke se behovet for. Det er utfordringer, og svaret er ikke gitt enda på hvordan ting skal løses. Men mellom fri flyt og full stopp så er det nyanser, og hvem som definerer disse er det jo det handler om. For et rammeverk må det være.
Ja, men så er det heller ikke det jeg mener. Jeg snakker om de som praktiserer en livsførsel som bryter med mine verdier, samme åssen de ser ut/hvilket opphav de har.
Nei rasisme handler om rase.
Å generalisere på bakgrunn av kultur er noe annet. Da antar man at en gruppering med en rekke faktorer til felles, vil bære med seg et syn på verden og en livsførsel som er naturlig å forvente, men som på noen områder kan komme på kollisjonskurs med en kultur som har andre fellestrekk. Ulike kulturer behøver ikke å være problematisk, men kan av og til bli det.
Folk i Norge klarer ikke å feire jul sammen med slekta en gang, så at man har lite toleranse for ytterligere større ulikheter finner jeg ganske selvsagt. 
Nei man er faktisk ikke det. Google rasisme, og se hva du får opp.
Jeg har lest flere ganger, men jeg får ikke tak på hva du mener. 
Å generalisere på bakgrunn av kultur er greit, er det du sier?
|