Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Sikkert en viktig debatt generelt, men når det gjelder akkurat denne saken så var det en misforståelse. Lysfesten hadde de den femte desember. De hadde luciafeiring den trettende. Stod et oppslag om det i TB et par dager etterpå. Det var assisterende styrer som hadde misforstått. Det som var saken var at luciafeiringen tidligere hadde vært på Knattholmen, men av praktiske grunner ble flyttet inn til barnehagen i år, fordi det var mange som ikke fikk til å levere ungene sine der. Det hadde ingenting med muslimer å gjøre. Ukeplanen til barnehagen ligger på nett, der står det luciafeiring den 13., etterfulgt av samlingsstund om juleevangeliet og lucia, deretter skulle ene gruppa på kirkebesøk ...
Ellers, når det gjelder luciamarkering, så er vel det et resultat av snik-katolisering. Vi er protestanter og slutta med helgendyrkelse etter reformasjonen.
Nå har kanskje tråden forlatt litt min start, men jeg hadde ikke fått med meg den andre artikkelen i TB, men jeg har fått vite at foreldrene i bhg fikk med seg et langt skriv om hvorfor de ikke skulle feire Lucia, men ha lysfest isteden så det høres nesten ut som assistenten ble "ofret" slik at de da kunne gå tilbake på det hele da mediepresset stormet...
Ellers har jeg lest at ikke alle er enig i alle ord og utrykk som jeg hadde i HI. Det var selvsagt ikke meningen å støte noen (jeg stemmer ikke Frp av den grunn). Jeg mener fortsatt at vi skal holde på våre tradisjoner og heller fortelle hvorfor vi feirer som vi gjør (Jul i Svingen er fin på fellesskap og "integrering"). Jeg mener heller ikke at "de" tar fra oss alt, men at vi gjør mye for og tekkes andre og kanskje glemmer litt å verne om våre tradisjoner.
Jeg vil gjerne at skole og bhg fortsatt lager julepynt, synger julesanger etc. (Ja, vi gjør det hjemme også og jeg pålegger ikke skolen å ta ansvaret for det - men jeg vil gjerne at mine barn skal ha med seg noen av de tradisjonene jeg likte da jeg var barn...).
|