"Give something up for lent" - gjør dere det?
(Unngår med vilje det norske uttrykket for å ikke forveksles med annet tema).
Snakket med en jeg kjenner i dag om forskjellige ting, og kom innpå skjermbruk, begrensninger og sånt. Og hun sa at de pleidde å "give something up for lent" og da hadde valgt et par ganger tv-en eller skjermer. (Jeg måtte lete langt bak i pannebrasken etter ordet "lent" og trodde et øyeblikk at de noen ganger hadde hatt så dårlig råd at de hadde måtte leie ut tv-en. ). Hun syns det hadde gitt noen vaneendringer og tankevekkere.
Jeg vokste opp med søndagsskole, santalmisjonens barneforening og ten-sing og husker at vi sparte penger til kirkens nødhjelp i en sånn bøsse i fasten, men vi droppet aldri noe. Ikke at det var mye å droppe - vi levde temmelig spartansk. 
Det slår meg at trenden med shoppestopp sikkert handler om mye av det samme? Men selve begrepet er fremmed for meg.
Er dette vanlig i Norge? Er det noen som har vokst opp med det eller gjør det? (Dette er en amerikansk prestefamilie, så det er jo naturlig at de gjør det, kanskje? Er det vanlig i USA?)