Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse
Jeg skjønner ikke helt hva du mener, Darth. Hvis det ligger masse papir på pulten på kontoret mitt, blir ikke pulten vasket - naturlig nok. Hos oss blir renholderne verdsatt. De blir sett som like viktige for institusjonen som alle andre. Vi har mange hver dag som er inn i våre lokaler, så vi vet hvor viktig jobben renholderne gjør er for det helhetsinntrykket vi skal gi. De har flere ganger vunnet interne priser fordi de gjør en god jobb for fellesskapet.
Trakasseringen du nevner ville aldri blitt akseptert hos oss.
Når jeg er innom toalettet på jobb, plukker jeg opp papirsøppel som ikke ligger i søppeldunken. Det tar meg ca. 5 sek. Dette er på linje med at jeg kan plukke opp søppel etter andre når jeg går på tur i naturen.
På skolen til barna mine har det vært problemer med tissing på de underligste steder på doene (i dobørsteholder m.m.). Dette blir tatt tak i med en gang, for verken renholdere eller lærere ser det som sin oppgave å tørke opp sånt griseri. At skolen har så klare regler ser ut til å fungere godt. Barna virker som om de føler et kollektivt ansvar for å holde det fint både inne og ute.