Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Det blir jo bare komisk når diskusjonen blir ned på detaljnivå om praktiske forhold. Altså, barn går med uniform i mange land. Det lar seg fullt ut uten for store utfordringer eller problemer sånn praktisk. 
Det er ganske stor forskjell på skoleuniform i Sør-Europa og i Norge altså. Det er litt lettere å komme opp med en fornuftig uniformering i land der "tskjorte og bukse" er adekvat bekledning.
Eller man kan sammenligne seg med Storbritannia, der unge jenter trasker til skolen i småsko, skjørt og tynne strømper, januar som juni og fryser absolutt hele tiden. Jeg ser ikke helt den gjennomsnittlige norske forelder legge vekk Devold-trøya og Nøstebarn-jakken til fordel for "minste-felles-multiplum-kommunevedtatt-standard" på klær. Jeg innbiller meg rett og slett at norske foreldre har en helt annen bevissthet, og veldig andre krav, når det kommer til barnebekledning enn det som er vanlig i de aller fleste ikke-Skandinaviske land. Det er noe som har vokst frem av klimagitte behov, sammen med generelt god råd. Og disse klesvanene tror jeg vil være nær på umulig å overstyre med statlige eller kommunale pålegg.
Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg vet i alle fall at jeg nok kunne akseptert et pålegg om skoleuniform hvis denne uniformen inkluderte Devold-genser og mellomlag av ull, men jeg hadde rett og slett boikottet uniformen om den ikke holdt samme standard og komfort som det jeg vanligvis kler ungene mine i.
|