Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du for å være en motvekt til hatprat på nett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-14, 18:01   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør du for å være en motvekt til hatprat på nett?

Stopphatprat.no er en kampanje mot hatprat og for menneskerettigheter på nett. På nettsiden til kampanjen skriver de blant annet at de ønsker seg mange tilbakemeldinger fra folk på hvordan man kan være en motvekt til hatprat på nett, for det finnes ingen enkle og opplagte svar på hvordan dette arbeidet best skal drives videre. Det fikk meg til å tenke over hva jeg selv gjør. Jeg tror at jeg i stor grad kanaliserer arbeidet inn i jobbhverdagen min, for jeg underviser i språkfag på vgs og har med det mange muligheter til å flette inn temaet både gjennom ulike emner vi jobber med og gjennom valg av litteratur og filmer/videoklipp. Men privat? Jeg skyr kommentarfelt, og jeg husker vi snakket her inne om at det burde man ikke gjøre - at det er viktig å være fornuftens og empatiens røst som en motvekt i kommentarfeltene. Men jeg må innrømme at det orker jeg ikke. Jeg orker i ikke å diskutere med folk som ikke har noe som helst interesse av å hverken høre, forstå eller forandre seg. Så jeg blir sittende her å lure på hva annet man kan gjøre? Jeg bruker FB aktivt til å spre bilder, klipp, artikler etc som fremmer toleranse og menneskerettigheter. Utover det? Hva gjør dere?

På stopphatprat.no linker de videre til nettsiden Bookmarks laget av Europarådet. der finner man ressurser som kan brukes på skolen. Det er på engelsk, og jeg tenker jeg skal se nærmere på det, for det kan fint fungere på vgs. Men stopphatprat.no skriver at de ønsker å lage tilsvarende materiell på norsk.

Her er videoen til No Hate Speech:

(Kilde: youtube.com)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.