Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 20:51   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

En del av det jeg leser om i blogginnlegg mangfoldiggjort og likt på fb er lite relevante som innlegg mot KS. Noe av det jeg har lest er innlegg som heller burde vært meldt inn som hms-saker og evt meldinger til Arbeidstilsynet.

Jeg tenker ut i fra mye av det jeg leser at lærere (i likhet med en del andre i offentlig sektor) har vært for lite flinke til å bruke rapporteringsmulighetene innenfor hms-systemet og varslet skriftlig. Kanskje er påstanden feil, men jeg tror det også i skolen er lettere å rapportere skriftlig at man har fysiske rammer som ikke funker enn at man for eksempel har helseplager relatert til omstilling, krevende elevmasse osv. Slike belastninger har også en subjektiv side og det er lett å oppleve seg som lite flink om man melder fra om slikt. I stedet mottar man et pålegg om endring, sukker, tar med ekstraarbeidet hjem og skriver ikke ned hva det har påført av merarbeid og belastning.
Sammenhenger på slikt må dokumenteres.

Det som kom fram i en rapport fra Arbeidstilsynet for noen få år siden (skal finne linken) var at veldig mange lærere ikke kjenner til rapporteringssystemer i forhold til hms og ikke kjenner rutiner for hms-arbeid. I tillegg var det bemerkelsesverdig mange som ikke hadde skikkelige medarbeidersamtaler MED oppfølging. Det var rapportert større tilfredshet der hvor det var etablert skikkelige rutiner for dette.

Jeg synes fokuset på å ha tid nok til å forberede undervisning er kjempeviktig og man må som arbeidstaker være obs og dokumentere hvordan situasjonen er. Det nytter ikke å komme med dramatiske bilder fra et klasserom.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.