Sv: Kvinner og fremsnakking
HV, der satte du fingeren på det.
Jeg tror noe av det som får meg til å reagere er nettopp det at jeg ikke ser hva det er som gjør blant annet Traaseth til en god leder. Jeg oppfatter henne som god på nettverk, og god på sosiale medier, men jeg klarer ikke helt å fange opp ledelseskvalitetene hennes. Jeg kjenner mannlige ledere som er gode på nettverk og sosiale medier, som absolutt ikke er gode på ledelse. Og jeg kjenner både menn og kvinner som er utrolig gode ledere, selv om de verken har insta, twitter eller face. Og selv om de ikke bruker en masse tid på å groome "de riktige menneskene".
Jeg savner at media finner frem til de der ute som er virkelig gode på ledelse. Som leder skuta støtt gjennom stormer og har medarbeidere som er fornøyde og føler seg verdsatt, samtidig som de yter optimalt i forhold til egne forutsetninger. Hvor er disse lederne i mediebildet? Hvor er de kvinnene (og mennene) som har både medarbeidere og sjefer, som synger deres pris. Ikke bare andre på samme nivå.
Og jeg er for at man skal likebehandle, altså. Misforstå meg rett. Det er ingen tvil om at jeg er tilhenger av ledere som tilrettelegger for at det skal bli like lett å nå toppen for en kvinne som en mann, forutsatt at de er like gode. Og jeg tror det er viktig at de kvinnene som har nådd toppen fordi de er ekstremt dyktige sørger for å gjøre veien litt lettere for de som kommer bak, ikke like vanskelig.
|