Sv: Er det greit med håndarbeid på møter, i undervisning o.l?
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Synes det er veldig interessant at man på et møte ikke bare må følge med og delta, det er også viktig at man " ikke ser distansert ut", fordi man kan forstyrre andre som tror man ikke følger ordentlig med (og dermed selv mister evnen til å følge ordentlig med). Det er ikke nok at du kommer, følger med og deltar, du må også iscenesette deg selv (og antakelig er det da viktigere å se ut som om du følger med enn at du faktisk gjør det).
Det er interessant fordi at for 20 år siden var det veldig vanlig at det ble strikket på svært mange typer møter i profesjonelle sammenhenger. Det hang sikkert litt sammen med det som ihvertfall var min bestemors mantra - at man aldri skulle sitte med hendene uvirksomme (i skikkelig gamle dager hadde jo kvinnene også garnholdere til beltet, så de kunne strikke mens de gikk).
Det var som regel, som det nevnes over - større møter hvor den enkelte hadde begrenset taletid, og hvor man strikket på relativt enkle arbeider som man ikke trengte å følge med på.
Jeg strikker ikke i slike sammenhenger selv lenger, primært fordi jeg strikker mye mindre nå uansett, men jeg kjenner også på at det har blitt et kulturelt skifte, så og si.
Men guri så flott at vi er kommet så langt at kvinners hodevirksomhet er anerkjent, ikke bare håndarbeidet deres.