Sv: Hva gjør dere 17. mai?
Drar ned for å enten se på eller gå i tog, de siste åra har vi gått bak barnehagens fane. Vinking til alle kjente obligatorisk (sikkert 1/3 av de vi ser ). I år skal ungene gå med faren, mens jeg vinker til dem fra et sted i løypa - jeg er ikke i form til å gå. Etter toget er det gjerne kafé med mine foreldre, eller i det minste en is. Så pleier vi dra hjem, se litt tog på tv, la ungene hvile og leke litt. Jeg er vokst opp med gjester litt utpå dagen, og har lyst til å videreføre den tradisjonen. Et år var foreldrene mine her, men de har jo egentlig fortsatt sin tradisjon og treffer sine venner til kaffe. Vi skal nå prøve å få til noe, enten grilling, påsmurte rundstykker/snitter, en god salat eller noe sånt, fulgt av kake. Aller helst skulle jeg hatt en sånn rolig feiring med en annen barnefamilie, så hadde ungene hatt noe å gjøre også, men det er hyggelig om det bare blir oss også. Når ungene blir større, blir det kake og leker på skolen i stedet for "pause" hjemme.
På ettermiddagen går russetoget, og det prøver jeg å få med meg om jeg har kjente i toget. Årets russ har jeg ikke vært lærer for, så da dropper jeg det. (Og slipper dermed vekking på morgenkvisten også - det kan jeg risikere neste år.) Min gamle kontaktlærer hadde boller klare til vi kom, og det har jeg egentlig lyst til å gjøre for mine og, så til neste år bør jeg kanskje ha noe i bakhånd.