Haster: Noen med peiling på tenner her?
FØRST: Bare sånn at det er sagt, så skal jeg ringe tannlegen i morgen tidlig og prøve å få en hastetime. Vi har egentlig time den 15 mai, men nå må vi få komme til så fort som overhodet mulig.
Bakgrunn: Jenta mi(10 år) har siden det siste året hatt veldig rare tenner. Hun startet opp med ritalin for 2 år siden, vet ikke om det har noe å si, men har hørt at det kan skade tenner. Vi var på rutinekontroll for ca 1 år siden, men de sa ingenting annet enn at hun må ha tannregulering etterhvert og at hun burde bruke tanntråd(noe som er helt umulig å få til). Hun pusser tenner morgen og kveld. og jeg hjelper til og skjekker alltid. Hun får også fluortablett hver kveld. Hun drikker et glass brus hver lørdag og så og si kun vann ellers. ( i blant saft, men det er kun til måltid hvor vi "har litt ekstra".
Vel... det siste året har altså tennene hatt et av og på gult/oransje belegg. det er ikke pent å se på og jeg forstår ikke hva det kommer av. Det går ann å pusse vekk, men det sitter ganske hardt. Det toppet seg rett før påske hvor en løs jeksel nede i munnen, som hun nekter å rugge på,(hun har anstrengt forhold til alt dette med tenner og sånn... det er totalt krise og hun får helt pustebesvær av løse tenner!) har fått et tykt lag med sånt belegg og det har nesten stivnet såpass at det ikke lar seg fjerne med pussing. Er det dette som er tannsten? Hun har endel løse tenner og de er bare i veien, og hun nekter å hjelpe dem ut... Det er Bakgrunnen til at jeg bestilte tannlegetimen før vi fikk inkalling. Tannen som er løs, er såpass løs at den ser litt død ut på en måte.
vel, under middagen nå så spytter hun ut og en tannbit ligger på bordet. jeg tror det er den løse jekselen, men det er en annen jeksel oppe(som ikke er så veldig løs) som bare delte seg.. hva faen er dette? Hvorfor er tennene hennes porøse og full av rart belegg? har aldri sett dette før....
Nå ligger hun omtrent i fosterstilling her og er helt vrak pga jeg sier vi må til tannlegen i morgen for å se på dette.
og forresten, Det er helt utelukket å få gitt bedøvelse på sprøyte og dra de ut hos tannlegen, fordi hun har sprøytefobi og nesten besvimer og spyr hvis hun ser en sprøyte. Om det så er bare på tv. Hvilke løsninger har de med slike problemer hos tannlegen? kan de gi narkose eller noe sovegreier?
jeg er så redd de skal tro vi ikke passer på tannhygienen!!