Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre
Fra jeg var 15 år var somrene fylt med egne planer - sommerjobb, språkreise, sommerleir, teateroppsetninger, turer med venninner, så min siste familieferie var da jeg var 14. Da jeg var 15, var jeg på språkreise samtidig som familien var på sin ferie, og fikk tre vidunderlige dager i tomt hus da jeg kom hjem litt før dem. Siden gledet jeg meg bare til muligheten til å være for meg selv. Den ene festen som kom litt ut av kontroll, skjedde natt til 1. mai, mens mamma og co var på vennebesøk noen gater unna. Når jeg var alene hjemme ville jeg slett ikke fylle huset.
Straks 14isen vår blir nok med oss på ferie både i år (bil- eller togferie i Norge og Sverige) og neste år (familietur til Sydenland, sammen med mine foreldre + søsken og deres familier), og så får vi se. Minstemann er såpass mye yngre at det kan være vanskelig å tilfredsstille alle aldre, med mindre man har råd til fantastisk-eksotisk-ferie-til-fjerne-himmelstrøk. Jeg kan ikke helt se for meg at hun her jubler hverken over Lollo&Bernie, kaptein Sabeltann eller Legoland - som vil være midt i blinken for minstemann om to år.
Jeg tenker at en fornuftig og stødig 16-åring med fornuftige og stødige venner godt kan være alene hjemme en uke eller så, gitt at det finnes naboer som er hjemme og vet om "aleneheten". Men tenker at eldste her muligens er troende til å ønske seg togbillett til mormor dersom hun velger bort famlilieferie når hun er 16.