Besteforeldre og allergi
HVordan i alle dager skal man få de til å skjønne alvoret? Stesnuppa har nøtteallergi og unngår alt med spor av nøtter i seg. Vi har alltid med oss epi-penn, men har heldigvis ikke måttet bruke den. Vi vet ikke helt om det gjelder alle typer eller bare peanøtter. Hun fikk en gang en voldsom reaksjon på peanøtter og blåste opp som en ballong i fjeset. Dette er flere år siden.
Svigermor klarer altså ikke dette! Jeg fatter ikke hva som skal være så utrolig vanskelig med å lese innholdsfortegnelsen på ting hun kjøper. Og så skjønner jeg ikke at hun attpåtil nesten blir litt snurt om jeg påpeker at noe er med spor av nøtter og hun ikke bør spise det. Jenta er ni år og ganske flink selv altså, men allikevel så må man jo sjekke. Og jeg synes f.eks at når hun først har kjøpt feil potetgull sammen med vesla og mannen påpeker det så spiser hun det allikevel selv om vesla ikke spiser. Da får hun jo peanøttolje på hendene og leker med barna. Vi har egentlig tenkt at når hun kommer i vinterferien så kunne hun vært sammen med bestemor en dag eller to mens vi er på jobb, men vi tør jo nesten ikke det.
Skulle hun være så uheldig å få en reaksjon så vil det jo mest sannsynlig gå bra med vesla, men samværet er så vanskelig fra før pga barnets mor og det hadde jo blitt en rent helvete. Noen med barn med allergi som sliter med det samme? Hva har dere gjort for å få de til å skjønne alvoret?
|