Sv: - Bedre resultater med leksefri skole
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Digermulen skole i Lofoten fjernet lekser på skolen for 14 år siden. Det medførte bedre resultater og bedre miljø.
Det var jo en relativt kjapp konklusjon å trekke.
Jeg er i mot lekser i tradisjonell forstand. Heller ikke for utvidelse av skoledagen i særlig grad. Jeg synes undervisningstiden bør være temmelig komprimert, og fritids- og aktivitetstilbudet (SFO/AKS) frivillig, sånn som det er i dag. Jeg er imidlertid for leselekser og et lite utvalg samarbeids-/problemløsningslekser som gir foreldre inspirasjon til hvordan de kan veilede og stimulere barnas faglige utvikling. Dette er riktignok ikke en perfekt løsning sett fra et utjevningsperspektiv, ettersom de ressurssterke foreldrene i større grad vil nyttiggjøre seg veiledningsinformasjonen i oppgavene og bidra med faglig stimuli. Dog mener jeg at utjevningspolitikken ikke skal ha til hensikt å utjevne «top-down», altså bør det ikke legges begrensninger på ressurssterke foreldres mulighet for å stimulere. Utjevningspolitikken bør bare ta sikte på å løfte de med dårligst forutsetninger. Leselekser gir ok uttelling i så måte. Det krever i utgangspunktet ikke mye ressurser for å stimulere lesetreningen (dog kan det være en heksekunst å motivere lesevegrere, men det går jeg ikke inn på her), og gode leseferdigheter er noe av det mest avgjørende for å lykkes i skolen.