Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Katta: Jeg skjønner selvsagt at alle lidelser på et eller annet tidspunkt har vært diffuse før man fant årsaken til dem, men jeg synes det er ganske meningsløst å bruke altfor mye tid på å finne årsaken til at så utrolig mange i Norge har muskel-og skjelettplager og lettere psykiske lidelser. Jeg synes det er litt feil å bruke altfor mye penger og ressurser på røntgen, ME og rehabilitering når en generøs sykelønnsordning må ta sin del av skylden for at Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder disse lidelsene.
Jeg synes absolutt ikke det er meningsløst å forske på denne gruppen som a) ikke får noen konkret diagnose og dertil behandling som kan virke b) blir mistrodd fordi alt nå puttes i en sekk der syke og "syke" behandles likt c) koster samfunnet massevis av penger.
Opprinnelig lagt inn av annemede
Eg er usikker på om gradering av sjukdomar er ein god veg å gå. Blant anna med tanke på at ein del kvinner som slit med muskelplagar har vore utsett for krenkande åtferd i barne/ungdomsåra.
Forskning viser at pårørende av alkoholikere har en større forekomt av muskel/skjelettplager enn andre. Man vet altså kanskje grunnen, kan ikke gjøre noe med årsaken, men kan kanskje endre behandlingsformen for akkurat denne pasientgruppen? Og da må det kanskje en MR til for å kartlegge skaden i muskel- og skjelettsystemet, det må kanskje psykomotoriske fysioterapi til, man må kanskje ta en gastroskopi for å se hvor irritabelt fordøyelsessystemet er og så må kanskje personen sykemeldes i en periode mens man prøver ut ulike bahandlingsformer.
Dette var tidligere diffuse plager som man nå, ved hjelp av forskning, vet mere om og dermed kan behandle og dermed forebygge fremtidige sykemeldinger.
|