Sv: PK på FP
Opprinnelig lagt inn av esme, her.
Nei. Det har ingenting med hvor empatisk eller fornuftig man er. Det har å gjøre med hvordan man uttrykker seg, hvilke uttrykk som for tiden er ansett for å være lite støtende.
Det er sent på lørdag kveld så dette er springende grublerier fra meg:
Jeg mener at pk-uttrykk ofte brukes for å maskere dårlige holdninger. F.eks så var idiot et nøytralt ord for personer på mentalt nivå med småbarn, men etterhvert ble det et negativt ladet ord, fordi dette å være psykisk tilbakestående var ansett for å være negativt.
Dersom samfunnet hadde hatt en genuin respekt for mentalt handikappede hadde navnet på dem ikke fått en negativ klang og dermed hadde ikke det vært nødvendig å finne på nye eufemismer hele tiden.
Det er klart at pk-het enkelte ganger har med høflighet å gjøre også, som i debatten om det er greit å kalle noen en neger. Det blir meningsløst å påstå at det er ok fordi det betyr jo "svart", mens det helt klart er et ord som har negative assosiasjoner fordi det er fra en tidsalder hvor det var ansett å være mindreverdig å være svart. Da er det nødvendig å lage et nytt uttrykk som ikke har disse assosiasjonene.
Men når man da ser i USA den stadige utskiftingen av betegnelsen på svarte, som da er det samme som pk, så er ikke det en helt klar ting. For problemet er jo at hvite har så dårlige holdninger til svarte at uansett hvilket uttrykk som blir brukt så får det negative assosiasjoner, og i slike tilfeller mener jeg at pk-het blir en maskering på det reelle problemet.
I tillegg så er vel de mest trangsynte, arrogante, jævligste republikanerne de mest pk i USA. De bruker det bevisst for å maskere de råtne holdningene sine.
Umulig å ikke være enig med deg i at dette er bekymringsfullt.
Jeg opplever i grunnen mest at PK blir brukt som en lettvint kritikk - hersketeknikk om du vil - for å karakterisere andres meninger som latterlige og "braindead". Da med bakgrunn i at å mene som "alle andre" er dumt og vitner om lite integritet.
Det medfører selvfølgelig ikke riktighet. De aller fleste bruker eget hode når de gjør seg opp meninger, og at det finnes endel temaer mange er enige i, er vel bare et tegn på at mennesket har en kjerne av felles grunnverdier om hva som er "godt" og hva som er "ondt".
Om man er opptatt av økomat, kan en som ikke synes dette er viktig himle med øynene og mumle ergelig om at "det var da veldig til politisk korrekte holdninger..." Og på den måte forsøke å småliggjøre og mistenkeliggjøre en annen persons oppriktige engasjement.