Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det blitt "in" å være fattig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-14, 11:31   #26
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det blitt "in" å være fattig?

Jeg tror samfunnet vårt absolutt hadde hatt godt av å bli kvitt mye av både merkepress og forbrukshysteri. Og jeg ser absolutt at noe av problemet til de med aller dårligst råd er at de ikke har mulighet eller råd til å være superfornuftige. Jeg mener det er utrolig viktig at vi fortsetter å ha et samfunn med helsetjenester og utdanningsmuligheter for alle, med sikkerhetsnett som fanger opp de som faller utenfor og som ikke har muligheten til å klare seg uten hjelp. Men jeg syns også vi, som samfunn, kanskje i for liten grad fokuserer på "hjelp til selvhjelp", på bærekraft, økonomistyring og fremtidsrettethet. Det er tankevekkende at folk må ty til luksusfellen, og henge ut seg selv på TV, for å få hjelp til å ta kontroll over egen økonomi.

Og jeg skjønner veldig godt det mekanismene Mrs. S beskriver. Sparing er bare gøy når man opplever at de har resultater i et overskuelig perspektiv, jeg kjenner det igjen på meg selv. Det er mye morsommere å spare, når man ser at sparekontoen vokser og vet at deler av pengene faktisk kan brukes til noe gøy, hvis man har lyst. Å spare en hundrelapp eller to i måneden, for så å se at alt man har spart fyker ut i husleie, strømregning og en uforutsett tannlegeregning, vite at man betaler inn på noen andres huslån, og ikke sitter igjen med en krone selv er noe helt annet enn å ta i og låne til smertegrensen, men samtidig vite at nudlene i slutten av måneden finansierer et leilihhetslån som i det lange løp gjør det mulig å oppgradere ytterligere i boligmarkedet.

Samtidig så tror jeg det er veldig sunt å faktisk ha hatt dårlig råd en perioden, og oppleve at man fikk kontroll på egen økonomi, eget liv og fikk det til. Men forutsetningen er at man må oppleve at fornuften belønnes og resulterer i noe, hvis man bare må fortsette å jobbe to jobber, kjenner at helsa svikter og økonomien ikke bedres, da forsvinner incentivet til å være "fornuftig" sakte med sikkert. Hvis alle drar fra deg lønnsmessig, alle vennene drar på dyre ferier og kjøper det nyeste i teknologi, mens man sitter med en gammel TV, i en leid leilighet med utvaskede klær og samtidig jobber livet av seg, da gir man til slutt opp.

Og det er da vi trenger systemer for å få folk på beina på lang sikt, ikke bare hjelpe dem med julegaver og julemat, eller til å betale den ene regningen. Og man bør jobbe med holdninger generelt, knyttet til hva man "må" ha, når man må bytte det ut og statusen rundt det å faktisk få det til på et lavbudsjett.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.