Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?
Opprinnelig lagt inn av elg, her.
Du leser meg nok feil. Det er ikke de kristne verdiene i statskirken jeg tenker på. Det er en del verdier som deles av små kristne sekter og andre religioner som bekymrer meg.
For meg er for eksempel religionsfrihet en verdi jeg setter høyere enn religiøse verdier om at trosfeller har høyere menneskeverd enn de som er utenfor. Jeg lurer da på hvordan man kan jobbe for å få alle som bor i Norge aksepterer denne verdien. Det finnes miljøer innenfor ulike religioner i Norge som ser ned på de som er utenfor sin religion.
De trenger ikke akspetere den, tenker jeg. Alle nordmenn har rettigheter og må få hjelp hvis de har det vanskelig. Storsamfunnet må reagere på urett og tale for de svake. Alle nordmenn har rett til og praktisere sin religion så lenge det ikke bryter med norsk lov.
Religionsfrihet og ytringsfrihet fordrer jo at vi må godta at vi har ulike verdier, meninger og framfor alt velger å leve forskjellig. Jeg synes ikke man skal frata religiøse ansvaret for egne liv fordi de er religiøse, selv om religion, tilhørighet og kultur henger nøye sammen. Det er egentlig få ting i livet som er helt frivillig. Vi fødes inn i en familie, kultur, religion, samfunn og formes ut i fra det, men man har likefullt et ansvar for seg selv og sine handlinger. Sånn må det være.
Jeg så nettopp et intervju med Deyjha eller hvordan det nå skrives. Hun var en popartist her i Norge på 90-tallet, men måtte flykte til utlandet pga trusler fra det pakistanske miljøet. Hun sa at det verste var ikke å måtte dra dra fra familie, venner og alt hun var glad i, men tausheten fra det norske samfunnet. At ingen sto opp for henne og talte hennes sak. Det var ingen som tilbydde henne beskyttelse. Hun var født og oppvokst her i Norge og så på seg selv som like mye norsk som pakistansk, men når det virkelig gjaldt favnet ikke de "norske" verdiene henne.
Det synes jeg er ille. Storsammfunnet har et ansvar for at norske lover, regler og rettigheter gjelder for alle nordmenn, uavhengig av tro og herkomst. Det er det vi har ytringsfrihet og rettsystemet til, tenker jeg.
Sist redigert av Meissa : 15-02-15 kl 13:45.
|