Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk.
Slik har vi hatt det i alle de 20 årene vi har vært sammen, og det funker så det suser. Jeg har forsvart denne ordningen for egen del ørti ganger her inne opp gjennom åra, så jeg tror ikke jeg orker å ta det igjen, men for meg er det helt uvurderlig å
a) ha "egne" penger som jeg kan disponere akkurat som jeg vil, og
b) slippe å ergre meg over hva mannen måtte finne på å bruke penger på.
Vi har samme grunnsyn på økonomi, og lever begge nokså nøysomt, så det er ikke der det ligger.
Sånn har vi det og. Vi har vore sambuarar i 15 år og har tre barn. Det fungerer veldig bra for oss! Vi har kvar sinn lønnskonto, men kvar månad når lønna kjem inn på konto blir mesteparten fordelt på to ulike kontoer som er felles: ein regningskonto og ein felleskonto som vi begge har kort på. Begge to får beholde 1000-1500 på lønnskontoen til personlig forbruk. Men dei siste åra har meir og meir blitt definert som fellesutgifter, så det er ikkje så mykje igjen som blir definert som personlig forbruk. Utgifter til tannlege og lege er f.eks. no blitt fellesutgifter. Det siste året har også frisør gått på fellesen, men det trur eg han har gått med på kun fordi han ser at eg går til frisør maks tre ganger i året. Han går aldri. Men kafébesøk med venninner og jentetur til London og sånt er fremdeles personlig forbruk. Og alle Playstation-spela han kjøper.