Sv: Asylbarna
Systemet slik det fungerer (eller ikke fungerer) i dag må endres, først og fremst av hensyn til barna. Det må være helt egne prosesser for behandling der barn er involvert. Her må sakene behandles raskere, det må da kunne endres?
Barna som nå er skadelidende, grunnet et regelverk som ikke fungerer i det hele tatt, må hentes hjem til det eneste stedet de kjenner som hjemme. Skal det ryddes i noe som helst, så må det være i det som skal skje de kommende år.
Nå ser det ut til at de får fortgang i det meste av behandling av barnefamilier fordi det er så lett å sende en hel flokk ut av landet, ikke får de gjemt seg, og de er enkle å håndtere (les lite bråk), og dess fler som blir sendt ut, desto "penere" blir statistikken for politikerne...
Men det er alt annet enn pent, det er avskyelig!
Også dette, helt enig:
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Ut i fra det jeg har lest synes jeg det virker som om barna ikke blir behandlet som selvstendige individer i tilstrekkelig grad, mer som foreldrevedheng.
Norge er forpliktet på FNs barnekonvensjon og det jeg hører om asylbarnsaker høres ikke bra ut sett i lys av konvensjonen.
Det betyr ikke at ikke barn og foreldre kan sendes ut av landet. I mange tilfeller så er det det eneste riktige. Å sende tilbake til fattigdom og levevilkår som er vanskeligere i Norge må man. Det er vondt å se når det kommet så tett på og vi ser at de er mennesker disse fattige ute i verden, men dårlig levestandard i hjemland er ikke asylgrunnlag. .
|