Testing i skolen - hva når fasiten er feil?
Første gang jeg ble utsatt for nasjonal testing var i USA, på high school. Jeg husker jeg var helt fortvilet, jeg hadde bodd i USA et par uker og skjønte ikje hva mange av ordene betød. Jeg fikk forklart at for mitt vedkommende var det ikke så farlig, alle måtte ta testen, men jeg skulle jo ikke bruke den til noe.
Her hjemme har Morgenbladet hatt et par artikler hvor bl.a en kjent forfatter løser en eksamensoppgave, også viser det seg at det er feil i diktet som skal analyseres, slik at enhver analyse blir "feil" (fritt etter hukommelsen, via mobil på cafe, orker ikke lete frem artikkelen).
Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette nå, var denne artikkelen i Washington Post, hvor en elev får feil på et riktig svar, fordi fasiten er feil. Til tross for at læreren retter prøvene manuelt.
http://www.washingtonpost.com/blogs/...era/?tid=sm_fb
Jeg syns noen av spørsmålene artikkelforfatteren reiser er interessante, også i et norsk perspektiv. Hva skjer når vi automatiserer testingen i skolen slik man gjør med de nasjonale prøvene? Når det ikke lenger er en person som dobbelsjekker testresultatene? Hvordan er det med f.eks mattetentamener/eksamener som gjøres på data i Norge? Blir de sjekket av læreren, eller tar man utgangspunkt i en automatisere fasit?
Jeg skal ikke gå all conspiracy på dette, vi er jo langt unna amerikanske tilstander, men syns det er et interessant perspektiv.
__________________
|