|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Mad Max - Fury Road. Se den. Bare se den. På KINO!
(Kilde: youtube.com) Jeg elsker Mad Max-universet. Det er nesten ingen andre filmer som greier å lage et så vilt, dystopisk, sært univers. Cirque du Soleil møter Hunter S. Thompson. På Meskalin! Vi gikk rett hjem og så den aller første Mad Max-filmen, som forklarer hvorfor Max har blitt som han har blitt. Jeg hadde faktisk ikke sett den, og det tror jeg egentlig gjelder ganske mange. Fun fact: Bad guyen i første og siste film er spilt av samme fyr (enda morsommere: en av de andre bad guyene er bonden fra Heldiggrisen Babe, en film som faktisk er regissert av Mad Max-regissøren). Det er helt utrolig at gubber på over 70 år har laget denne filmen. Filmfotografen hadde egentlig gått av med pensjon, men kom tilbake. De har jobbet med filmen siden 90-tallet, og svært, svært lite er blue screen. Her snakker vi ekte kjøretøyer som de har bygget på i over to år, og strengt regisserte scener i ørkenen i Namibia. Over 90% av filmens effekter er ekte! Musikken. Lydbildet. Det visuelle. Filmingen. Og stuntene. Wow. Mange av rollene er faktisk besatt av akrobater fra nevnte Cirque du Soleil. ![]() Jeg rambler. Jeg vet. Men det er ingen annen måte å snakke om denne filmen på. En liten spoilertag: Dette er på ingen måte en Mad Max-historie. Dette er Furiosas historie. Max er en biperson. Og fy søren for en heltinne Charlize Theron portretterer!
|
|