Sv: Har du vært på besøk i fengsel?
Opprinnelig lagt inn av Mams, her.
Tror kanskje du glemmer en detalj her som er VELDIG viktig.
Friheten som blir borte.
Det å kunne ta seg en tur ut når man selv vil, og da er det snakk om å ta seg en tur på verandaen bare altså. Friheten til å velge når man skal legge seg.
Friheten til å velge hva man skal ha til middag.
Friheten til å velge ganske mye egentlig.
.
Jeg har aldri sittet i fengsel - takk og lov, men jeg har sittet på isolat med Lillemann. Det var grusomt å ikke kunne forlate rommet for å ta seg et glass juice, en brødskive etc... Det var ille å måtte ringe på en knapp for å spørre pent om noen kunne ta seg tid til å hente middag til meg - hva det måtte være på menyen for dagen. Det var så og si uholdbart å ikke kunne ta en tusletur nedover korridoren for å snakke med andre foreldre...
Og jeg kunne likevel forlate sykehuset når jeg følte for det, bare jeg ba noen om å avlaste meg, om de hadde tid.
Den følelsen av avmakt, isolasjon - det tapet av frihet. Enda dette var en ert i havet i forhold til hva en som er i fengsel opplever. Jeg var tross alt ikke låst inne på cella mi...
Nei - det er ikke noen ferie å sitte på isolat, så da er det garantert ikke noen tur i skogen å sitte i fengsel - uansett hvor god senga måtte være og hvor mye tv man har der. 
At de innsatte får muligheten til en utdannelse mens de soner må da bare være en fordel. De skal tross alt ut i samfunnet igjen når "gjelda er betalt." Om det så bare er en liten prosentandel som da har brukt soningstiden til å få en utdannelse og til å få stabla livet på beina igjen, så må da dette være i alles interesse?