Skikk og bruk i begravelse (antrekk)
Jeg skal i begravelse i morgen, og jeg aner ikke hva jeg skal ha på meg. Mitt mest formelle sommerantrekk er en pen, hvit bukse og en tunika. Min mor sier kategorisk nei til hvit bukse, og jeg har tenkt å føye henne i det.
Men da har jeg en utfordring; de fleste av sommerklærne mine er på den fargerike delen av skalaen og utgår med høye kneløft. Jeg har en sort, lang bukse som absolutt duger, men jeg står i fare for å renne bort i den. Jeg har også et mørkegrønt skjørt som fungerer, men kan man gå med bare bein (strømpebukseløs) i begravelse? Jeg kan godt bruke både lys og mørk strømpebukse til skjørtet, men jeg er av den varmblodige typen og absolutt hater å bruke strømpebukse om sommeren. Kommer det et gløtt av sol da, så blir jeg rett og slett dårlig. Jeg har samme utfordring med buksen.
Er det god skikk og bruk å ha mørke klær i begravelsen, men skifte til lyst antrekk til mottakelsen etterpå? Jeg skal nok overleve selve begravelsen, men å gå en hel dag i klær som jeg normalt klassifiserer som vintertøy bli tøft.
What to du? Det hører med til historien at det er en nær slektning som er død, men absolutt ikke så nær at jeg ikke trenger ta hensyn til hva andre mener.
|