[Hund] Dvergschnauzer eller Havanais?
Vi står fortsatt og veier frem og tilbake om det er dvergschnauzer er havanais som er riktige hunden for vår del.
Og jeg blir sprø av å gå slik å gruble, så jeg må få tatt en avgjørelse, og bare legge vekk det ene alternativet.
Har dere hundefolk noen synspunkter på dette?
Felles for begge typen hunder er at de røyter lite/ingenting, men må nappes/klippes. De ansees som "allergivennlige" om man kan kalle noen hunder det. De er smarte, sosiale hunder, som både kan gå småturer og være fornøyd, eller være med på fjellet på dagsturer om man ønsker det. Noe mental trening må påregnes.
Familiehunder som trives best sammen med flokken sin.
Her kommer litt om hver rase. Dette er ting jeg har lest, så mulig noen av opplysningene er typiske bokfakta, og ikke stemmer overens med virkeligheten.
DvergSchnauzer: (DS)
DS er som en stor hund i en liten kropp. Psyken og reaksjonsmønster er som hos store hunder. I Midtnorge er det et stort miljø for DS, altså mye kunnskap samlet i umiddelbar nærhet. Det er en sterk klubb, med mye tilbud om kurs, foredrag og sosiale happenings om man har beov for det. Eller da bare rett og slett en base av kunnskap som er kjekt å ha til disp om man er førstegangs hundeeier. Det er flere oppdrettere å velge mellom i midtnorge, og man vil kunne besøke/se hundene før man både skal kjøpe og før man skal ha med seg en valp hjem.
Hunden er tøffere og kulere enn andre småhunder, på et vis. Både i lynne og utseende. Litt mer storhundfølelse over dem, og ikke noen jålehund. Krever litt mer av den mentale treningen, og krever en stødigere leder. Sta og sterk i viljen. De kan være litt bjeffete, de har gjerne behov for å bruke stemmen sin mer. Dette kan i noen tilfeller trenes bort.
Pelsen er striere. Litt sånn stålull.
Kan fint trenes opp til å være hjemme alene en hel arbeidsdag, selv om de selvsagt helst bør slippe akkurat det.
Mankehøyde: 33 til 36 cm høy og veier 5,0 til 8,2 kg
Bichon Havanais: (BH)
Ingen oppdretter i midt-norge så vidt jeg har klart å lese meg til. Vi må altså kjøpe av oppdretter som er ganske langt unna oss, noe som gjør at vi mest sannsynlig ikke får besøkt valpen før vi kan ta den med oss hjem, og får ikke besøkt flere oppdrettere for å sjekke at de har et bra hundehold, osv. Men vi kan jo ha kontakt med flere pr mail og tlf. Ikke noe stort miljø for den type hund i nærheten, men vil jo tro at kunnskap om småhunder generelt også gjelder denne typen. Og småhundekunnskap er det mye av i trondheimsområdet.
Søt, attraktiv og myk i linjene.
Myk pels som er god å kose med, og om man ikke klipper den har den laaangt hår som må settes opp i spenner og dilles med. Vi skal ikke bruke hunden i utstilling, og kommer til å holde den forholdsvis kortklipt.
Veldig lojal, og svært lettlært, ansees som klok og tilpasningsdyktig, og mer hengiven enn DS. Litt misforstått rase, fordi den er liten og ser så nusselig ut, men er egentlig tøffere og mer livlig enn andre småhunder. Bjeffer mindre enn DS. Men kan bli i overkant beskyttende over hjemmet/flokken sin hvis man ikke sosialiserer og trener dem nok. Disse hundene kan også trenes til å være hjemme alene en stund, men de bør ikke være hjemme alene en hel arbeidsdag. De kan fort bli nervøse om de må være for mye alene.
Mankehøyde: 23-28 cm. Vekt: 4-6 kg
Jeg vil innerst inne ha en havanais. Jeg liker at den er liten og søt og myk, men likevel sprek og lettlært.
Men schnausern er jo tøffere og kulere. Og enklere å få kjøpt av oppdrettere vi kan kvalitetssjekke på forånd.
Det er jeg som må ta denne avgjørelsen, men resten av familien, som kun har ønsker ut i fra hvordan hundene ser ut, fordeler seg likt. Altså heller vi damene mer over mot havanaisen, og gutta heller mer over mot DS.