Festivaler i indre bystrøk - skal man tåle det?
Like sikkert som at Øya blir på Tøyen et par år til, kommer naboklagene. Eller; naboklagen.
I fjor dekket en av Øyas nærmeste naboer hele vinduet sitt som vender ut mot festivalområdet med beskjeden "ØYA UT AV BOLIGSTRØK" og "FLYTT". Naboen over var ikke enig og skrev "VI VIL HA BILLETTER!".
I år er samme person intervjuet i Dagbladet og har også skrevet et eget leserinnlegg om saken.
Jeg har full forståelse for at det er irriterende å ha Øyafestivalen rett utenfor stuevinduet sitt, med opprigg litt over en uke før (selv om hun påstår at det er to, så stemmer ikke det altså. Jeg kjørte forbi to ganger om dagen i hele forrige uke, og opprigg var slett ikke i gang mandag morgen kl 0830), lydprøver, masse folk, avsperrede områder og rett og slett litt vanskeligere hverdag.
Men hvor går grensen? Hvor er tippepunktet mellom noe positivt for nærområdet, til å bli et "støyhelvete" slik hun påstår?
Jeg vet at mange av naboene hennes slett ikke er enig (en venn av meg syns ikke de spiller høyt nok, han vil høre mer! ), men det er sikkert også endel som ikke vil uttale seg.
Så fakta er:
- Opprigg mellom 7-22 i litt over en uke. Varierende grad av støy.
- Festival i fire dager, med konserter fra 14-23. Varierende grad av støy, men aldri høyere enn av at man kan føre en helt normal samtale på verandaen sin 100 meter unna scenen, og jeg tviler sterkt på at man må skru opp lyden på TVn om vinduer og verandadør er lukket.Jeg har stått under verandaene til den nærmeste blokka for å sjekke.
- Nedrigg en ukes tid.
- Stenging av Tøyenbadet og fotballbanen i tre uker, men hele botanisk hage, lekeplassen ved siden av og Ola Narr er ledig.
- En buss omdirigeres i fire dager, samt at en holdeplass holdes stengt i ca halvannen uke.
Er dette noe man bør kunne holde ut? Festivalen bringer mange mennesker til en bydel som trenger oppmerksomhet. Øya samarbeider med ulike lokale aktører, og jobber jevnlig med naboene for å tilrettelegge (De har dog ikke villet gi dem billetter, noe endel har ønsket).
Det er ingen hemmelighet at jeg syns man bør kunne holde ut. Min manglende forståelse har nok mye med klagerens retorikk å gjøre, jeg syns rett og slett hun overdriver noe helt enormt. Hun er kunstner, har ei hytte på Hadeland hun kan reise til, og jeg går rett og slett ikke med på at dette er så plagsomt som hun mener. Og når hun kaller publikum for "blåruss i hipsterklær" da gidder jeg rett og slett ikke ta henne seriøst lenger. Jeg har rett og slett ikke sansen for argumentasjonsteknikk som går på å overdrive og komme med uredelige argumenter, bare for å skape blest om noe. Hva med å prøve å vri det til noe positivt selv også? Lei ut leiligheten og tjen fett på festivalturister! For å ikke snakke om den verdiøkningen et mer positivt syn på Tøyen vil gi leilighetene.
Men jeg har selvsagt forståelse for at det er vanskelig for skiftarbeidere og familier med små barn å få en festival på døra på denne måten.
Sist redigert av Tallulah : 13-08-15 kl 14:23.
Årsak: språkvask
|