Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ung gutt i kvinneklær - bidrar til forstyrret kroppsideal for kvinner?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-15, 15:06   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ung gutt i kvinneklær - bidrar til forstyrret kroppsideal for kvinner?

Jeg må jeg stusset litt da jeg leste følgende overskrift på NRK.no:

Endel som jobber med kvinner med spiseforstyrrelser mener tydeligvis at Acne mener at kvinner skal se ut som 11 år gamle gutter:

Sitat:

– At dei brukar ein gut på 11 år for vise fram kvinneklede er jo så unaturleg som du kan få det. Korleis skal kvinner oppfatte dette? Det er vanskeleg å sjå noko anna enn at kvinner må vere små, linjeforma, og alt anna enn kvinnelege, seier Roset.

Ho får støtte frå generalsekretær Irene Kingswick i ROS, rådgjevingsteneste for eteforstyrringar i Norge.
– Dette er med på å skape kroppspress og hysteri blant unge som kan få fatale følgjer, seier ho.

Jeg kjenner jeg blir litt og syns ikke det er noe ved bildene som understøtter deres tolkning. Acne på sin side sier følgende:

Sitat:

Acne vil ikkje stille opp på intervju med NRK, men skriv vidare i eposten at designaren Jonny vert inspirert av sonen Frasse sin opne haldning til klede.
– Difor spurte han Frasse om han kunne vere modell. Alt har skjedd i samråd mellom Han og faren. Kampanjen handlar ikkje om å vise eit spesielt kvinneideal, heller ei haldning.

Jeg syns bildene understøtter Acnes uttalelse, det er ingenting ved bildene som tilsier at de prøver å få voksne kvinner til å se ut som prepubertale gutter. Tvert i mot syns jeg det er en modig kampanje som våger å gå utenfor båsene for hva som er herre- og damemote, og jeg syns uttalelsene er fordomsfulle og bakstreverske. Jeg syns det er vakre og poetiske bilder!

Her er bildene:

På bildene i webshoppen er det kvinner som fronter kvinneklærne, og om det skal reageres på noe, så bør det vel heller være at de ikke akkurat representerer noe mangfold, verken i størrelse eller farge.

Sist redigert av Tallulah : 03-09-15 kl 15:12.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.