Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Paris - hva skjer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-15, 15:01   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes det er helt utrolig at Snippas "slå inn åpne dører"-innlegg blir sett på som et "bra" innlegg" i denne debatten.

Til første avsnitt: Er noen uenig i at IS er en liten og ekstrem del av Islam?

Til andre avsnitt: Har noen virkelig sagt at det ikke finnes terrorister i andre religioner enn islam? Terror trenger jo ikke engang ha sitt utspring i religion, men like gjerne i politikk, bare tenk på RAF/Baader-Meinhof, f. eks.

Jeg synes, som sagt, at du slår inn åpne dører i innlegget ditt, og ville syntes det var mye mer interessant om du, som religionshistoriker, delte dine tanker om islam (ikke små, sære grupperinger men generelt) i dag kontra f. eks kristendom eller buddhisme. Er du enig eller uenig i at islam i dag på litt for mange områder av samfunnslivet er det kristendommen var for noen hundre år siden?

Hvorfor synes du det er mer interessant å diskutere hvorvidt hovedmassen av muslimer lever etter normer som kristne gjorde for en del år tilbake, når du vet at det ikke er disse som driver med terror? Hvorfor synes du Snippas kommentarer om små, sære grupperinger er uinteressante, når det er nettopp disse grupperingene som fostrer terrorister?

Jeg synes det var et helt passende innlegg, siden folks tendens til å generalisere over muslimer ser ut til å prege enkelte innlegg også i denne tråden. Der alle negative sider ved islam som religion trekkes fram for å fordømme terrorhandlinger utført av en ekstrem gruppe. Man får sågar lyst til å si noe stygt om hele religionen som sådan, på grunn av handlingen til denne ekstreme gruppen. Da er det helt på sin plass for en religionshistoriker å minne om at holdningene og menneskesynet til disse grupperingene ikke gjelder den store massen av muslimer. Man kan sikkert være kritisk til holdningene til den store massen også, av andre grunner, men de støtter i det minste ikke terror, og bør vel derfor strengt tatt ikke regnes med blant den folkegruppen vi blir fristet til å snakke stygt om på bakgrunn av terrorhandlingene.

Det er mange andre jeg ikke liker menneskesynet og levesettet til, men det trekker jeg ikke fram når jeg diskuterer grusomme handlinger som disse ikke har noe ansvar for. Jeg klandrer ikke jøder i New York for uretten som begås mot palestinere i Midtøsten.

Sist redigert av My : 15-11-15 kl 15:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.