Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinne er kvinne verst - en slags spinnoff

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-16, 16:22   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvinne er kvinne verst - en slags spinnoff

Jepp – det er et uttrykk som ergrer meg mer enn de aller fleste andre utrykk.

Er det sant? Neppe. Jeg tror ikke det er mer sant enn at «I krig og kjærlighet er alt tillatt». Det er jo ikke det.
Men det som er sant, er at uttrykket er med på å formidle og opprettholde et stereotypt og fordomsfullt bilde av kvinner. Sannsynligvis er det ikke mer sant at kvinne-er-kvinne-verst enn at mann-er-mann-verst. At menneske kan være menneske verst noen ganger, kan man vel være enig i – men det er faktisk ikke noe som helst belegg for at kvinner er slemmere enn menn.

Jeg er jo selverklært militant panzerfeminist – og det betyr at jeg når som helst når jeg mener det er behov for det, entrer min lokale barrikade for å utfordre folks stereotype holdninger og for å bevisstgjøre de ubevisste.

Jeg ble virkelig utfordret 8. mars. Da var bloggdronning Caroline Berg Eriksen invitert av NRK til å skrive en kronikk på kvinnedagen. http://www.nrk.no/ytring/jeg-kvier-m...ist-1.12841702 Interessant nok brukte hun kronikken til å hevde at den største utfordringen for likestillingen i dag, var at kvinner holder hverandre nede, og til å fortelle hvorfor hun kvier seg for å kalle seg feminist – hvorpå hun lanserte det stereotype bildet av feministen som sint og slem. (OG brukte Kari Jaquesson som eksempel). For så å hevde at kvinner er til hinder for likestilling. For å legge tyngde bak argumentene sine, hadde hun lest en forskningsartikkel om Queen-bee-syndromet, som hun mente ga belegg for at hun hadde rett i sin påstand. Jeg har lest den samme artikkelen før, og ble overrasket over at hun brukte den, fordi jeg mente å huske at artikkelen slett ikke konkluderte slik hun hevdet. Det eneste artikkelen faktisk sier noe om, er at folk flest – både menn og kvinner, når de får fremlagt en konflikt mellom mann og mann, mann og kvinne og kvinne og kvinne, har en tendens til å synes at konflikten som er mellom to kvinner er mest alvorlig – selv om alle andre aspekter ved konflikten unntatt kjønn, er lik. http://amp.aom.org/content/27/1/52.abstract
Caroline Berg Eriksen fikk tilsvar på kronikken sin – og det var da det ble virkelig interessant. http://gjest.blogg.no/1457629880_car...g_eriksen.html Tilsvarebe bloggeren gir, er litt puteflaue, synes jeg. Men veldig underholdende, det skal hun ha for.

Men det aller flaueste og tristeste synes jeg, er at Caroline Berg Eriksen, som har oppnådd en helt unik posisjon i blogguniverset og tjent seg rik lenge før hun fyller 30 nettopp ved hjelp av sin trofaste, kvinnelige leserskare, benytter kvinnedagen til å gå løs på sine medsøstre i stedet for å takke dem. Så leit at kvinner ikke hjelper hverandre, sier hun. Så leit at du ikke ser at du er hjulpet frem av kvinner, sier jeg. Og med det bekreftet hun på en måte sine egne fordommer til fulle. Caroline Berg Eriksen er kvinne verst. Liksom.

Men jeg møter uttrykket om kvinner som er kvinne verst ofte, ikke bare i blogginnlegg på kvinnedagen. Folk som mener at det er typisk kvinner når det oppstår en konflikt der kvinner er involvert. Til og med her på forumet blir jenter tillagt å være mer anlagt for konflikt og baksnakking enn gutter. Jeg synes det er så himla trist.
Jeg har aldri sett at en konflikt mellom to menn har blitt forklart med at de er i en konflikt fordi de er menn. Bare se hva som skjer i fotballforbundet – jeg er ganske sikker på at hvis det hadde vært damer involvert i en slik stor greie som foregår der, så ville noen ha kommet på banen og forklart det hele med at kjønnet til de involverte.
Jeg synes vi ofte er alt for raske med å bruke kjønn som forklaring – og at vi begynner veldig tidlig. Jeg synes vi skal være litt forsiktige med akkurat det. Og jeg blir sur og lei meg når noen sier at kvinne er kvinne verst.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 14-03-16 kl 17:03. Årsak: Lagt inn link til kronikk
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.