Sv: Når får barn barbere leggene sine?
Her har 11-åringen kun fått barbert vekk noen svært mørke og sjenerende hår på et felt rett nedenfor kneet, som kom etter at hun gikk lenge med bandasje pga en skade, og som hun fikk kommentarer på. Det virket ikke engang som om hun selv tenkte på barbering som et alternativ, hun var bare lei seg for at det så ekkelt ut, og klagde mye på det, så jeg foreslo at jeg kunne barbere dem vekk for henne. Det var for halvannet år siden, og det har aldri vært snakk om barbering etter dette. De svarte hårene kom ikke igjen, naturlig har hun kort lyst hår på leggene, og jeg har heller ikke hørt snakk om at de andre jentene barberer leggene. Hun har (så vidt jeg vet) ikke fått hår andre steder heller enda, slik at det har vært aktuelt med barbering.
Det er litt vanskelig å sette seg inn i problemstillingen siden jenta ikke er der i det hele tatt. Jeg tror nok jeg ville prøvd å snakke henne fra det, ganske innstendig også, siden hun som sagt har korte, lyse hår på leggene, og ingen bryr seg. Hadde gått imot det fordi det trolig bare hadde kommet i "lyst til å leke tenåring"-kategorien, og jeg hadde sannsynligvis følt for å minne henne på at hun faktisk er barn fremdeles, uansett hva hun prøvde å late som. Men om det var et veldig stort konfliktområde er jeg usikker på hvor mye energi jeg hadde lagt i å nekte akkurat dette. Hvis hun var den bråmodne typen (noe hun ikke er, så et tankeeksperiment) hadde jeg kanskje inngått et kompromiss: Du får lov til å barbere leggene mot at du kun bruker sminke når du pynter deg, og ikke på skolen, og at du ikke gjør noe nummer ut av det overfor de andre jentene.
Hadde hun derimot hatt sjenerende mørke hår, som hun hadde tydelige komplekser for og hadde fått kommentarer på så hadde jeg nok latt henne få lov uten særlig motstand, men samtidig tatt en liten samtale rundt det å godta seg selv som man er.