Enda en boktipstråd: Tenåring og sommerferie
Det er kanskje flere enn vi som har tenåringer som trenger boktips til sommerferien? Poden er i gang med Discworld-serien, så sånn sett trenger han ikke mer på en stund, men jeg tror jo det kan være greit med litt variasjon. Jeg har også tenkt at det kunne være greit om han prøvde seg på noe litt annet enn bare fantasy også. Han har omsider funnet ut at han vil ha Kindle, så da er det jo ingen grenser for hvor mange bøker han kan ta med, og vi er ikke vanskelige å be når det gjelder bøker.
Tips? Han er en språklig veldig dyktig leser (både på engelsk, norsk og tysk), men ikke den aller modneste, så så veldig "voksne" bøker har jeg ikke helt tro på. Helst bør det være morsomt og/eller spennende.
Her er noe av det han har lest for ikke så veldig lenge siden - det kan jo være en anbefalingsliste til dere andre:
Gone-serien - veldig spennende pageturner; dystopi for ungdom, 6 bind
Hunger Games-serien - kjenner vel de fleste til?
Erebos - spennende og prisbelønnet tysk ungdomsroman som delvis foregår inne i et dataspill; jeg vet ikke om den er oversatt til engelsk eller norsk
Discworld - som nevnt
Vurderer Golden Compass-serien, Watership Down og dessuten Cornelia Funkes Tintenherz-trilogi ("Blekkhjerte" på norsk), men vil mer enn gjerne ha flere tips, og da gjerne ikke-fantasy.