Niqab i det offentlige rom
En sak fra USA, der en kvinne ble bedt om å forlate en butikk, angivelig fordi dette var i et ransutsatt område, og butikkbetjeningen ikke ønsket kunder med maskerte ansikter i butikken.
http://www.dagbladet.no/nyheter/fire...qaben/60358047
Den fikk meg til å tenke på dette med niqab i det offentlige rom rent generelt. Personlig syns jeg det er en uting, jeg virkelig, virkelig misliker at folk går maskerte rundt i gatene, det være seg finlandshetter (sjelden syn, da), motorsykkelhjelmer med sotet glass og altså niqab. Jeg vil se ansiktene til de jeg deler det offentlige rom med, det er en veldig basalt behov, tror jeg.
I tillegg reagerer jeg på at man begrunner dette kulturelt betingede klesplagget med at det er et religiøst krav og dermed liksom uangripelig. Og jeg reagerer veldig sterkt som feminist på signalet om at kvinner skal gjemmes helt ut av syne og bli "ansiktsløse".
Jeg er ingen fan av hijab heller, akkurat, og syns det er merkelig at unge kvinner har kastet seg over den motebølgen og bærer plagg deres mødre aldri har rørt, og som blir påtvunget av sømmelighetspoliti i mange land. Men det er en annen sak, det er mer en ytring jeg misliker, som bikinidamer for å selge biler.
Men niqab, den mener jeg faktisk man kan vurdere å si at man ikke vil ha i det offentlige rom, og i HVERT fall i sin egen butikk.
Hva syns FP? Jeg vet at det er nyanser og mange sider ved dette, som jeg håper dere vil kaste dere over.