Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Har Hemsedalsaken påvirket villighet til å være lekdommer for deg?
Mindre sannsynlig at jeg vil stille 13 10,74%
Mer sannsynlig at jeg stiller 45 37,19%
Ikke endret noe i forhold til å stille som lekdommer 60 49,59%
Brokkoli 3 2,48%
Deltakere: 121. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-16, 13:12   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg synes jo saken er aldeles forferdelig og det er virkelig lenge siden jeg har vært så forbannet på vegne av en person, på vegne av alle overgrepsoffer, på vegne av alle kvinner.

Jeg er også utrolig forbannet på lekdommerne som ga fan i hva fagdommerne enstemmig mente. Som om fagdommerne ikke kan jus mer enn de. lekdommerne er der for å være en "folkets røst"-vekting mot åpenbart urettferdige dommer, de tilfeller hvor ja, jusen er klar men det er mange formidlende omstendigheter.

Det var ingen formidlende omstendigheter i Hemsedalssaken. Bare dersom man synes at det å være jente som drikker alkohol frivilleg er formidlende omstendighet for å voldta noen. Eller at det var formidlende omstendighet at hun var alene med tre menn.

Likevel synes jeg ikke at lekdommerne skal motta trusler, selv om de er noen idioter.

Men så kommer poenget: Nå er det skriverier om at folk ikke har lyst å være lekdommere på grunn av dette. Og jeg må si: jeg føler nå på det at om man kanskje ikke er i takt med andre i samfunnet, som disse i denne saken, kanskje det er greit å innse det og ikke stille?

For jeg har vært spurt før om jeg kan stille som lekdommer og sagt nei. Men neste gang skal jeg jaggu si ja. Jeg skjønner hvor viktig det er at folk som uansett ikke slutshamer et voldtektsoffer også blir lekdommere.

Hvordan er det med dere? Har denne saken gjort det mer eller mindre viktig for deg å stille som lekdommer? Poll kommer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.