Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?
Vi har erfaring fra 3 ulike Osloskoler, og det er så innmari store forskjeller at det er helt utrolig. Mitt inntrykk er også, når vi snakker med venner/familie/lærere fra andre distrikter, så er det noe annerledes. Testregimet er det som nevnes oftest (spesielt av lærere/rektorer). Når det er sagt så har vi aldri sett på det som noe problem, på noen av skolene. Ja, det er forskjeller på hvordan testene brukes og vektlegges, men testingen i seg selv ser vi ikke noe negativt på. Ikke barna heller for den saks skyld.
Skolen barna går på nå er vi strålende fornøyd med. Jeg tenker at er man misfornøyd med skolen og endringer er vanskelig å få til, har fritt skolevalg og muligheter, så er det å bytte skole en mulighet jeg synes flere bør benytte seg av. En god skolehverdag er utrolig viktig, og vi må vel kunne si at det er knapt nok noen av oss voksne som hadde orket å være på en arbeidsplass man mistrivdes og ikke fikk faglig utbytte, i mange år uten å gjøre noe med det. På en side så kan man jo si at slik skal det jo ikke være, man skal ikke behøve å bytte skole. Ideelt sett, nei, men vi har funnet ut at vi ikke ønsker å ta den risikoen, og har gjort et aktivt valg fremfor å forsøke å gå en veldig lang og tung vei for å endre og med usikkert resultat. Feigt?! Tja, kanskje, men igjen, det er en sjanse vi ikke tør å ta på vegne av våre barn.
Det er ikke dermed sagt at vi ikke skal ha debatt om skolen. Det er utrolig viktig. Men jeg tror vi alle føler på at det kan være langt fra debatt, skolepolitikk og til erfaringen man har med skoleverket på individnivå.