Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-16, 17:02   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademikerstreiken og hvorfor det angår alle

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er ikke jeg den som er mest fan av svært stringente begrensninger på hvor mye det er lov til å jobbe, men uansett så er det jo klin kokos at leger, av alle, skal ha en sånn bortinatta belastning! Det gir jo egentlig ingen mening og må være fullstendig uforsvarlig!

Et spørsmål jeg hr lurt på, men ikke turd å spørre: Er det sånn at man har funnet seg i det til nå fordi det har vært ok kompensert lønnsmessig?

Det er et godt spørsmål og jeg har tenkt mye på det. Jeg kan ikke svare sikkert men jeg tror det har med flere ting å gjøre
* Vaktarbeid er godt betalt, grunnlønnen er lav så det har nok noe å si for at folk ikke slutter. Men almennpraktikere tjener en god del mer og har mye mye mindre vakt så det er ikke bare det

*Leger har hatt kultur på at helsevesenet er vårt ansvar, ikke bare den enkelte pasient men hele gruppen, og ledere har jo ofte holdningen om at det er bare å gjøre det som må til

*Ikke kultur for klaging, man skal bite tenna sammen og stå på. Det var fire av oss kollegaer som hadde frozen shoulder i vinter og det er jo veldig vondt. Vi sykemelder jo folk som jobber på kontor for det liksom. Om jeg hadde sykemeldt meg for det så hadde jeg kunnet glemme opprykk.

Det som Spekter gjør nå er jo at de sier at leger skal ikke bry seg om pasientforsvarlighet, det er arbeidsgiveransvar. De reduserer oss til helt vanlige arbeidstakere. Jeg synes egentlig det er greit, nå er det som å være med i en sekt.

Men jeg tror ikke de skjønner konsekvensene dersom leger slutter å jobbe så mye gratis (undersøkelser viser at gratis legeårsverk som blir utført ved overtid etter vakt etc tilsvarer driften av Ahus) fordi vi ikke føler ansvaret så sterkt lenger.

Og om arbeidsmiljøloven skulle gjelde så viste utregninger at merutgiftene på Haukeland alene ville gå mot over en milliard.

Men dette er alvorlig for alle de som jobber med mer normal arbeidsbelastning også, arbeidsgiver tar seg rett til å diktere helt etter eget forgodtbefinnende når ansatte skal jobbe. Det blir tilbake til 30-tallet og amerikanske tilstander.

Jeg må si at jeg skjønner ikke lederne i dette her: tenker de ikke på hva slags følger det vil si for samfunnet? Dette er en svekkelse av middelklassen akkurat som det har vært i USA hvor middelklassen nå står veldig svakt. Et samfunn trenger en stor middelklasse, for å passe på likhetene til alle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.