Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".
Jeg mener at eksempelet mitt var relevant nok, Røverdatter, dessverre, men jeg tok et forbehold og skrev at jeg satte det på spissen. Jeg merker meg at du tror du har funnet svaret på hvorfor jeg ønsker å diskutere dette (jeg er sint på naboen, må vite ) men sannheten er at jeg synes dette er en kjempeviktig sak som fortjener å bli langt mer belyst enn den faktisk gjør. Ikke fordi jeg irriterer meg over folk, (den er altfor stor til at det bare handler om enkeltmennesker jeg kjenner) men fordi jeg har utrolig lyst til at mine barn og barnebarn også skal kunne være syke og borte fra jobb uten at det skal koste dem skjorta. En opprettelse av sykelønnsordningen slik den fungerer (eller ikke fungerer...) i dag, vil garantert føre til at det er veldig få goder igjen til de som kommer etter oss.
Jeg er enig med deg i at kutt i sykelønnsordningen vil føre til sosiale forskjeller, men jeg mener at vi må ta utgangspunkt i at "folk flest" er temmelig rike i dagens Norge, og heller finne løsninger (ikke kutt, f.eks) for de som ikke har økonomi til å tåle en liten reduksjon. Å behandle alle "rettferdig" er tross alt noe av det mest urettferdige -og i dette tilfellet, ulønnsomme- man kan gjøre.
|