Sv: Lunsj på kirkegården?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Det kan hende de har spurt om lov. Jeg vet om en barnehage der ene barnet mistet en lillesøster. Hun ville veldig gjerne at barnehagen skulle være med å besøke søsteren hennes, og de spiste lunsjen sin der. Jeg tror absolutt det kan være med på å gi barna et naturlig forhold til død.
Jeg synes den stive holdningen til kirkegård er med på å gjøre døden til noe vi fjerner oss litt i fra. Jeg sier ikke det skal være fritt fram for hva som helst, men hvorfor skulle ikke barnehagebarn besøke en kirkegård? Dog ville jeg ikke arrangert piknik om det pågikk en gravferd, men såpass gangsyn regner jeg i grunn med at de fleste har.
Det er gangsynet som utfordres. Gangsyn defineres så forskjellig.
Jeg tenker ikke at det å spise lunsj på en kirkegård er pr def feil, men jeg tenker at det å legge opp til det er uklokt. Skal man på tur med arbeidsplassen sin så tror jeg ikke man tenker at kirkegården er et naturlig sted for piknik. At man i sin vandring over kirkegården spiser litt er liksom noe annet.
Stive holdninger er det nok ganske lite av og gravplasser i Norge er veldig åpne.
|