Er du veldig realistisk i din giverglede?
Var et innlegg i aftenposten som handlet om at man bør tenke på gevinstrealiseringen når man gir til veledige organisasjoner (var ikke akkurat det som sto, da. Men det var slik jeg oppfattet det).
Jeg har ingen problemer med å skjønne at de som sitter i ledelsen i Røde Kors (eksempelvis) må gjøre beinharde prioriteringer, og også faktisk velge bort noen. Men at jeg som enkeltstående giver skal gjøre det opplever jeg som litt merkelig. Jeg også skjønner at kampen mot malaria (som gieffektivt.no har på topp) er veldig effektivt. Alt du trenger er et billig myggnett, som folk er veldig motivert til å bruke og det er enormt effektivt.
Selv har jeg valgt å gi fast til leger uten grenser. Jeg må innrømme at jeg ikke orker å "shoppe" i veledige organisasjoner (tviler også på at jeg har kompetansen til det). Jeg ga til NOAS på grunn av FB kampanjen (som jeg synes var herlig!)
Hva tenker dere? Er det forskjell på organisasjoner? Vurderer dere hvem dere gir til? Hva tenker dere om de bittesmå nyskapningene som feks dråpen i havet. Eller hjelpeorganisasjonene som har et veldig smalt fokus som feks åpen dør?