Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Det er vel litt mer komplekst enn "mest digg". For å bruke strekningen Stavanger-Oslo som eksempel, siden den har vært aktuell for meg mange ganger. Som regel må jeg være i Oslo en gang i morgentimene. Tog kvelden før, 8 timer med sovekupé, koster ca 2000 kr. Fly neste morgen koster 700 kr.
Er dette en feriereise? For da tenker jeg at tog er et greit alternativ. Jeg tar tog til steder som Kristiansand, Bergen, Stavanger og Trondheim hvis det er i forbindelse med ferie eller et verv jeg har i en organisasjon. Det tar tid og koster penger, men da er det greit å ha bestemt seg for at tog er det som er aktuelt. I jobbsammenheng har jeg også tatt tog til Trondheim, selv om det betyr at jeg må reise kvelden før. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt for dem som reiser mye i jobben eller er alene med barn. Men for meg er det mulig, og da prøver jeg å få det til.
Hvis det ikke er ferie, men en annen grunn til at du skal til Oslo, kan jo fly være et bedre (eller kanskje eneste?) alternativ for akkurat deg.