Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kampen mot matsvinn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-17, 20:36   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kampen mot matsvinn

Jeg føler at vi er i et skikkelig miljøfokus på FP om dagen, så da benytter jeg anledningen til å ta opp temaet matsvinn.
Hvordan står det til hos dere, hva gjør dere i denne kampen, hvordan bidrar dere, og har dere lure tips og råd?

Jeg starter med mine beste tips og handlinger:

*Prøver å planlegge menyer og handle det jeg trenger.
*Har en stor boks i fryseren der jeg legger grønnsaker som er til overs, f. eks stekte tomater, løk, fennikel, purreløk osv.
Når boksen er full bruker jeg dette og lager en tomatsausbase til pizza, bolognaise o.l.
* Gammelt brød skjærer jeg i terninger, rister i panna med gode krydder og lager krutonger
*Hver søndag har vi suppe. Da bruker jeg rester, slitne grønnsaker, koker kraft og fikser en god suppe av det.
*Kjøper hele kyllinger og bruker absolutt alt. Jeg parterer i lår og bryst, og koker skroget til kraft, og plukker kjøtt av skrog som bir til suppekjøtt, tacokjøtt o.l.
(En kylling på halvannen kilo gir 4-5-6 måltider for oss 2 i husholdningen).
*Bruker appen To Good To Go, her selges restemat fra bakerier, hoteller o.l til en slikk og ingenting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.