Asiatisk buffet i familiebursdag? Hjelp meg å sørge for at alle kan bli mette
Jeg har lyst på en slags asiatisk buffet. Jeg (som har bursdag) har veldig lyst til å kunne inkludere ferske vårruller i menyen. Hiawata (som ikke har bursdag, men ofte får viljen sin) har lyst på stekt ris. Men så er det alle gjestene da. De springer fra matvante, villige til å teste, til allergikere, ikke vant med ukjente smaker og svært kresne. Jeg tror halvparten vil spise vårruller, kanskje litt fler stekt ris. Noen vil ikke røre ting det er hvitløk, ingefær eller chili i, ei heller friske urter. De kan strekke seg til piffikrydder. Hvordan lager jeg en meny alle kan bli mett på, og som sørger for at folk ikke føler seg teite fordi de ikke er vant til slik mat?
Jeg tenker:
- Ferske vårruller med reker (halvparten spiser)
- Stekt ris (tror alle spiser om jeg dropper løk, men er jo ikke noe å spise seg mett på)
- Bahn Mi med krydrede kjøttboller/asiatisk pulled pork (halvparten spiser kanskje)
- Sushiruller med laks (litt under halvparten spiser)
- Kylling satat (kanskje litt fler enn halvparten spiser)
Og vi snakker om ca samme halvpart her.
Jeg vurderer noen skiver med saltet og pepret svinejøtt og svenske kjøttbullar på siden, for å sørge for at alle blir mette. Noe annet jeg kunne inkudert? I tillegg må jeg ta hensyn til gluten, soya og melkeintoleranser. Save