Avdeling for grublerier - hva nå, lille Norge?
Nå tenker jeg ikke så mye på "vi er på vei til et sånt-og-sånt samfunn", selv om tråden sikkert kommer til å utvikle seg i uforutsigbare retninger, som vanlig. Men jeg lurer veldig på hvordan det politiske spillet kommer til å forme seg de neste ukene og månedene og årene. Skillelinjene i norsk politikk har endret seg så mye, og jeg, som trodde blokkene var i ferd med å viskes ut, stand corrected. Vi har fått mer polarisering og makt dratt fra sentrum mot vingene.
Jeg har fundert mye på hva jeg mener om regjeringssamarbeid, og har vel landet på at det er bedre for Venstre å søke mest mulig makt, når de nå har landet på å samarbeide mot høyre, i stedet for å bare holde seg for nesen og motvillig holde regjeringen i live. Jeg håper derfor at de går inn i regjering, eller kjører KrF-taktikken og ikke skriver noen samarbeidssamtale.
På den annen side, har jeg vanskelig for å se hva som er alternativene her? Jeg kan virkelig ikke se for meg KrF i regjering med Ap. De er uenig om ekstremt mye verdimessig; alt av kristendomsundervisning og bioteknologi og kontantstøtte har de tross alt mye mer resonans for hos den verdikonservative delen av Høyre. Asylpolitikk, bistand og miljø er jo unektelig ikke Aps fanesaker. KrF og Sp er vel enig om mye, men det holder ikke med bare de to, og heller ikke om de mot formodning skulle få med seg Venstre.
Og er da Ap virkelig klar til å overta med et ustabilt mindretall, der de må fri til både MdG, Rødt og KrF i sak til sak? Eller vil de heller sitte på gjerdet og om se Solbergregjeringen til slutt imploderer, og håpe på et brakvalg om 4 år?
|